پخش زنده

پروژه‌ی دولتی آلمان: بازی‌های جدّی برای دیجیتالی‌سازی خدمات عمومی

در اطلاعیه‌ای که در سپتامبر ۲۰۲۵ منتشر شد، مطرح شده است که بازی‌های جدّی به‌صورت فعال بیشتر در حوزه‌هایی چون امنیت فناوری اطلاعات، تصمیم‌گیری سیاسی و برنامه‌ریزی بودجه‌ای، در نظام آموزش کارکنان خدمات عمومی وارد شده‌اند. دانشگاه Frankfurt UAS با همکاری استادانی از رشته انیمیشن و بازی‌سازی و نهادهای منطقه‌ای، بازی‌هایی را طراحی کرده‌اند که کارکنان دولت با آن‌ها، فرایندهایی نظیر «مستندسازی الکترونیکی» را به‌صورت بازی‌محور تمرین می‌کنند. طراحان تأکید کرده‌اند که برای موفقیت این مدل، «اهداف یادگیری روشن»، «طراحی بازی مناسب گروه هدف» و «هم‌پوشانی با سیستم آموزش فعلی» ضروری‌اند. این یعنی بازی جدّی برای کارکنان دولتی نه صرفاً سرگرمی، بلکه ابزار عملی در تحول دیجیتال است.


تحلیل خبر:
وقتی بازی‌های جدّی وارد دنیای خدمات عمومی می‌شوند، بحث فراتر از آموزش مدارس یا سلامتی است و به ساختارهای حکومتی و کاری گسترده می‌رسد. بازی‌ها ابزار واقعاً کاربردی‌اند و می‌توانند در بهبود فرآیندهای دولتی و دیجیتالی‌سازی مؤثر باشند.

منبع: “Serious Games für die schnellere Digitalisierung der öffentlichen Verwaltung”