سمپوزیوم بازیهای جدی
بخش سمپوزیوم بازیهای جدی بهعنوان هسته علمی و پژوهشی رویداد سیگپ، با هدف توسعه دانش، تبادل تجربه و تمرکز بر تحقیقات میانرشتهای در حوزه بازیهای هدفمند برگزار میشود. این رویداد محلی است برای همنشینی پژوهشگران، استادان دانشگاه، طراحان بازی، روانشناسان، متخصصان آموزش و فناوری تا تازهترین دستاوردها و رویکردهای جهانی در طراحی، تولید و ارزیابی بازیهای جدی را به اشتراک بگذارند.
شرکتکنندگان در این سمپوزیوم فرصتی خواهند داشت تا از طریق حضور در سخنرانیهای کلیدی، نشستهای تخصصی و مرور مقالات علمی، دانش خود را بهروز کرده و با استانداردهای بینالمللی طراحی بازیهای جدی آشنا شوند.
در دوره هفتم رویداد سیگپ برای نخستینبار، بهمنظور تمرکززدایی از پایتخت، دبیرخانه جایزه بازیهای جدی و دبیرخانه کنفرانس بازیهای رایانهای در دانشگاه اصفهان بهصورت مشترک برگزاری این سمپوزیوم را بر عهده دارند. مقالات پذیرفتهشده پس از داوری علمی دقیق در پایگاههای معتبر علمی داخلی منتشر خواهند شد.
این رویداد در تاریخ ۲۸ و ۲۹ بهمنماه ۱۴۰۴ در شهر اصفهان برگزار خواهد شد.
محورهای سمپوزیوم ۱۴۰۴
الف) ابعاد انسانی، روانشناختی و فرهنگی
- تحلیل روانشناختی تجربهی بازی
- بازیها و ارتقاء سلامت روان
- سواد رسانهای و تربیت بازیگر/بازیکن آگاه
- شناسایی و مدلسازی هیجانات و احساسات در بازی
- فقه، اخلاق و فلسفه بازی
- هویتیابی، فرهنگسازی و آموزههای دینی
- خانواده، آموزش، تاریخ و ادبیات
- اخلاق و حقوق کودک در بازیهای دیجیتال
- بازی بهعنوان رسانهی مقاومت یا کنشگری اجتماعی
ب) مدیریت، اقتصاد و حقوق
- مدیریت پروژههای بازیسازی
- مدلهای کسبوکار و درآمدزایی
- بازی و کارآفرینی دیجیتال
- بازاریابی، تبلیغات و جذب مخاطب
- مالکیت فکری، کپیرایت و چالشهای حقوقی بازیها
- تحلیل رفتار مصرفکننده و اقتصاد درونبازی با کمک هوش مصنوعی
- پایش خودکار محتوا و چالشهای حقوقی و اخلاقی الگوریتمها
ج) فناوری و طراحی بازی
- هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در طراحی و تجربهی بازی
- دادهکاوی و تحلیل رفتار بازیکنان
- تولید محتوای رویهای (PCG) و دشواری پویا
- بازیهای مبتنی بر شبیهسازی، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و ترکیبی
- طراحی واسط و تجربهی کاربری (UI/UX)
- هوش مصنوعی مولد در روایت، گرافیک و طراحی شخصیتها
- بازیهای تولیدشده توسط کاربران (UGC) و نقش AI در تسهیل آن
- کاربرد کلاندادهها (Big Data) در طراحی و تحلیل بازی
- بازیهای پایدار و طراحی محیطزیستمحور (Green Game Design)
د) هنر، روایت و زیباییشناسی
- تحلیل زیباییشناختی بازیها
- اصول طراحی بصری و شخصیتپردازی
- بهینهسازی در تلفیق هنر و فناوری
- روایت تعاملی و بازینامهنویسی
- زیباییشناسی تجربهی عاطفی و تعاملی در بازیهای مبتنی بر واقعیت مجازی
هـ) بازیهای جدی و کاربردهای خاص
- بازیوارسازی (Gamification)
- بازیهای آموزشی، درمانی و توانبخشی
- بازیهای حوزهی تبلیغات، دفاع مقدس، گردشگری
- کاربرد بازی در مدیریت بحران، پدافند غیرعامل و قدرت نرم
- بازیها در آگاهیبخشی نسبت به محیط زیست و تغییرات اقلیمی
- بازی بهعنوان ابزار مداخله در آموزش سلامت و سبک زندگی
و کليهی محورهای مرتبط با ابعاد فنّی، هنری و اجتماعی بازیهای رايانهای
برای اطلاعات بیشتر در مورد کنفرانس، ثبتنام و ارسال مقالات به لینک زیر مراجعه فرمایید.
لینک ثبتنام