پخش زنده

پروژه جدید دانشگاه کالیفرنیا سانتاکروز برای پیوند بازی‌های جدّی و هوش مصنوعی در آموزش

در حالی که نقش فناوری‌های نو در آموزش روزبه‌روز پررنگ‌تر می‌شود، دانشگاه کالیفرنیا سانتاکروز پروژه‌ای پژوهشی را آغاز کرده که به بررسی هم‌افزایی میان بازی‌های جدّی(Serious Games) و هوش مصنوعی(AI) می‌پردازد. هدف از این برنامه، استفاده از قابلیت‌های بازی برای تقویت یادگیری فعال، تفکر انتقادی و مشارکت دانشجویان در فرآیند آموزش است.
هدایت این پروژه را پروفسور مجی سیف‌النصر، استاد رسانه‌های محاسباتی در دانشکده مهندسی UCSC، برعهده دارد. او که به‌تازگی به‌عنوان رئیس «Presidential Chair» منصوب شده، سال‌ها در زمینه تعامل کاربر و بازی‌های هوشمند تحقیق کرده است.
به گفتهٔ او، بازی‌ها می‌توانند بستری قدرتمند برای یادگیری باشند:
     «وقتی دانشجو در یک بازی تصمیم‌گیری می‌کند و سپس دربارهٔ پیامدهای آن فکر می‌کند، فرایند یادگیری از سطحی نظری فراتر می‌رود و تبدیل به تجربه‌ای            واقعی و ماندگار می‌شود.»

پروژه جدید UCSC نه‌تنها به طراحی بازی‌های آموزشی می‌پردازد، بلکه قصد دارد شیوه‌های جدید تعامل میان انسان و هوش مصنوعی را نیز بررسی کند. در چارچوب این طرح، کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی برای معلمان، دانشجویان و طراحان بازی برگزار می‌شود تا نحوهٔ استفاده از AI در آموزش و طراحی تعاملی را بیاموزند.
دپارتمان رسانه‌های محاسباتی UCSC اعلام کرده است که این برنامه گامی مهم در مسیر یادگیری انسان‌محور است جایی که فناوری در خدمت آموزش قرار می‌گیرد و کاربران نه‌فقط مصرف‌کننده، بلکه سازندهٔ معنا و تجربه‌اند. این پروژه می‌تواند الگویی برای ترکیب فناوری و آموزش در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی سراسر جهان باشد.
 

تحلیل کوتاه
این خبر نمونه‌ای روشن از رویکرد تازه دانشگاه‌ها به آموزش دیجیتال است: بهره‌گیری از بازی‌های جدّی برای آموزش هوش مصنوعی، مهارت‌های نرم و تصمیم‌گیری. از نظر رسانه‌ای، این پروژه به‌دلیل ترکیب دو مفهوم محبوب AI و گیمیفیکیشن آموزشی ظرفیت جذب مخاطبان گسترده را دارد.

 

متن اصلی این گزارش از اینجا قابل مشاهده و دریافت است.

 

منبع


University of California, Santa Cruz. (October 23, 2025).Serious Games and Artificial Intelligence with UCSC’s Presidential Chair